PERIOADE DE 24 DE ORE. PERIOADE DE 30 DE ORE |
În acest capitol se va prezenta modul de interpretare al perioadelor de 24 de ore şi,
prin analogie, al celor de 30 de ore în cazul conducerii în echipaj.
Regulamentul CE 561/2006 precizează la articolul 8 următoarele:
Regulamentul CE 561/2006 precizează la articolul 8 următoarele:
"Articolul 8
- Conducătorul respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
- Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. în cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.
- O perioadă de repaus zilnic se poate prelungi pentru a deveni perioadă de repaus săptămânal normală sau perioadă de repaus săptămânal redusă.
- Un conducător nu poate efectua mai mult de trei perioade de repaus zilnic reduse între două perioade de repaus săptămânal.
- Prin derogare de la alineatul (2), atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal."
Pe baza acestui articol 8, dar şi a notei de orientare nr. 7 se vor face următoarele studii de caz pentru a se înţelege când începe şi când se termină o perioadă de 24 de ore în care trebuie respectate duratele de conducere, pauzele şi repausurile zilnice.
Notă: se presupune în exemplele următoare că conducătorul auto are dreptul la repaus zilnic redus.
1. Cazul 1
Se consideră că un conducător auto începe o perioadă de 24 de ore Luni, ora 7:00 ca în exemplul de mai jos.
La ora 20:00 începe o perioadă de repaus zilnic redus de 9 ore. Această perioadă se
termină Marţi, la ora 5:00. De la ora ora 5:00 se poate începe o nouă perioadă de 24 de
ore, chiar dacă perioada de 24 de ore este mai mică de 24 de ore, cu observaţia că în
perioada respectivă s-a respectat condiţia referitoare la efectuarea repausului zilnic.
Se consideră că un conducător auto începe o perioadă de 24 de ore Luni, ora 7:00 şi conduce ca în exemplul de mai jos.
2. Cazul 2
Se consideră că un conducător auto începe o perioadă de 24 de ore Luni, ora 7:00 şi conduce ca în exemplul de mai jos.
În acest caz conducătorul auto, după exact 15 ore de la începerea zilei de lucru, la ora
22:00 începe repausul zilnic redus, astfel că Marţi, la ora 7:00, după exact 24 de ore
începe o nouă perioadă de 24 de ore.
3. Cazul 3
În exemplul următor se consideră că un conducător auto conduce ca în figura următoare:
Constatări:
- Conform exemplului de mai sus se constată că în prima perioadă de 24 de ore repausul zilnic luat este incomplet (se efectuează numai 8 ore de repaus). în acest caz noua perioadă de 24 de ore începe după terminarea celor 24 de ore ale perioadei precedente (începe Marţi la ora 7:00). A se vedea nota de orientare nr. 7.
- Durata totală de conducere în prima perioadă este:
calcul: 4 ore (Luni, 7:00-11:00)+4 ore (Luni, 18:00-22:00)+1 oră (Marţi, 6:00-7:00)=9 ore. - Orele de conducere de Marţi (6:00-10:00), se alocă astfel:
- orele 6:00-7:00 se alocă primei perioade de 24 de ore;
- orele 7:00-10:00 se alocă celei de a doua perioade de 24 de ore (a se vedea nota de orientare nr. 7).
4. Cazul 4
Un conducător auto conduce ca în exemplul din figura următoare:
Marţi, ora 0:00 conducătorul auto începe repausul zilnic obligatoriu. Durata minimă
obligatorie nu este atinsă până la sfârşitul perioadei de 24 de ore (Marţi, ora 7:00).
Ea continuă în perioada următoare, astfel că următoarea perioadă va începe după
finalizarea perioadei de repaus zilnic de 9/11 ore sau mai mult
(a se vedea nota de orientare nr. 7). în acest caz prima perioadă de 24 de ore
este cuprinsă în intervalul Luni, ora 7:00-Marţi, ora 12:00, chiar dacă este
mai mare de 24 de ore. Cea de-a doua perioadă de 24 de ore începe Marţi, ora 12:00.
5. Cazul 5
Conducerea în echipaj
La conducerea în echipaj situaţiile posibile sunt analoage cu cele prezentate în cazul conducerii de un singur conducător auto la cazurile 1-4, cu precizarea că în aceste cazuri perioada de repaus care trebuie luată în calcul este de minim 9 ore într-o perioadă de 30 de ore.
Se va considera un studiu de caz de conducere în echipaj similar cu cel prezentat la Cazul 4.
În exemplul din figura de mai sus un echipaj format din 2 conducători auto începe o
perioadă de conducere Luni, ora 7:00. Conduc, respectiv efectuează alte activităţi ca în
exemplu. în perioada de 30 de ore pentru a respecta articolul 8, al. (5) al Regulamentulul
561/2006 trebuie să efectueze un repaus zilnic de minim 9 ore, care trebuie început Marţi,
ora 2:00, astfel că până la ora 13:00, când se finalizează cele 30 de ore să existe
posibilitatea efectuării acestui repaus. însă echipajul începe repausul zilnic Marţi,
ora 4:00, şi se finalizează în aceeaşi zi, la ora 15:00. O nouă perioadă de 30 de ore
începe la ora 15:00 (a se vedea nota de orientare nr. 7).
Observaţie: prima perioadă de 30 de ore durează însă 32 de ore.
Observaţie: prima perioadă de 30 de ore durează însă 32 de ore.
Pagină realizată de D.M.Radu
Orice observaţie sau sugestie este binevenită, aşa că vă rog să folosiţi adresa de e-mail dmradu@gmail.com sau pagina de contact.